חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

טיזר: פוסט אימפריום

שנה חדשה, סדרה חדשה - פוסט-אימפריום: ארה״ב ומשבר ההנהגה העולמית. מי שלא יכול לחכות לפרק הראשון, מוזמן לקבל סקירה של הסדרה במסגרת ההרצאה ״(אי) סדר עולמי חדש״. הזמנת כרטיסים כאן - קישור
31 בינואר 2020

רוצים עוד תוכן? מוזמנים למועדון שלנו – פל״ג

הזמנת כרטיסים להרצאה ״(אי) סדר עולמי חדש״ – קישור

ב-1918 נשיא ארה״ב וודרו ווילסון קיווה שארה״ב תעזור להקים סדר בינלאומי חדש. עם הכוחות האירופים מוכים, עם רוסיה וסין במלחמות אזרחים, הבמה הייתה מוכנה לליברליזם הבינלאומי של ווילסון. לא עוד מלחמת הכול-בכול, לא עוד אנרכיה חסרת מטרה, כי אם סדר, חוק, מבנה בינלאומי בו מדינות יוכלו לשתף פעולה זו עם זו במקום להילחם זו בזו.

אולם ווילסון טעה לחשוב שארה״ב רוצה להנהיג. בימים שאחרי מלחמת העולם הראשונה ארה״ב שוב שקעה בגל בדלני, דוחה את חבר העמים שווילסון עזר להקים ומפנה את גבה לאירופה ולעולם. למה שארה״ב, היושבת לבטח בצפון אמריקה הרחק מהמלחמות של העולם הישן, תשקיע מאמצים בלנסות ולשקם אותו?

אז העולם הדרדר בפעם השנייה למלחמת עולם ושוב ארה״ב נגררה בניגוד לרצונה ע״י רוזוולט והמתקפה על פרל הארבור. שוב ארה״ב נלחמה באירופה, שוב נשיא אמריקני דמיין עולם טוב יותר ובטוח יותר לכולם ושוב עלה החשש בקרב בריטניה שאחרי שהמלחמה תסתיים וגרמניה ויפן יובסו ארה״ב שוב תיסוג מהעולם, שוב הבדלנות האמריקנית תרים את ראשה. באופן מאוד מפתיע, זה לא קרה אלא להפך – האמריקנים בחרו להתערב בעולם ולהנהיג מחנה של מדינות דמוקרטיות מול האיום הסובייטי. העולם שאנחנו חיים בו היום, עולם של גלובליזציה, של סחר חופשי, של שלום יחסי בין הכלכלות הגדולות, הוא עולם שנוצר הודות למנהיגות האמריקנית. אולם מה יקרה לעולם הזה אם האמריקנים יפסיקו להנהיג אותו? מה יקרה לנו, למדינת ישראל ולכל אחד מאתנו שנהנה מהסדר העולמי כיום, ביום שאחרי ההתנערות האמריקנית מהנהגה עולמית?

אלו לא שאלות תיאורטיות בלבד ואלא לא שאלות שאנו יכולים להיות אדישים אליהן. כל אחד מאתנו נהנה מסדר עולמי שהוא ייחודי בהיסטוריה, סדר בו מדינות מעדיפות בדרך כלל לעבוד זו עם זו ולסחור זו עם זו מאשר להילחם זו בוז. אנו נהנים מסדר בו יש זרימה חופשית של סחורות, מידע והון, זרימה שמשפרת את איכות החיים שלנו ומרחיבה את האופקים שלנו. הסדר הזה אינו מובן מאליו והוא וודאי שאינו הכרחי. לסדר הזה יש התחלה ולכן יש לו גם, פוטנציאלית, סוף.

הסדרה החדשה ״פוסט-אימפריום״ תבחן את העלייה של הסדר האמריקני מתוך ההרס של מלחמת העולם השנייה ותשאל לא רק האם לאמריקנים נמאס מהנהגת העולם (ונמאס להם) אלא גם מה ההשלכות של כך על כל הסדר העולמי. ביחד נבין את המאמצים מאחורי הסדר העולמי שלנו היום, את איבוד המשמעות של אחרי המלחמה הקרה וגם למה, וזה יפתיע את כולכם, אובמה וטראמפ הם לא נשיאים מנוגדים, אלא שני גוונים של אותה התנערות בסיסית מתפקיד ההנהגה. כשנסיים נבין יותר את מדיניות החוץ האמריקנית ב-30 השנים האחרונות ואת המשברים שעוד עתידים לפגוש אותנו באירופה ובמזרח התיכון.

הפרק הראשון של הסדרה יעלה ב-16.2 ואני מתרגש לפתוח סדרה חדשה של ״המשחק הגדול״ לשנת 2020.

נשתמע,

ניצן דוד פוקס

לגלות עוד מהאתר המשחק הגדול

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

הרשמה לניוזלטר

רוצים להישאר מעודכנים? מוזמנים להירשם לניוזלטר שלנו

התחברות לחשבון פל״ג