חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

סכסוך הסחר סין-ארה״ב: ספין ושמו שלב 1

ההכרזה האחרונה של טראמפ על ״שלב 1 של הסכם הסחר״ היא ספין. היא ספין שנותן לו עליה בבורסה, בעוד שלא ברור אם נעשתה התקדמות משמעותית בשיחות הסחר.
12 באוקטובר 2019

רוצים עוד תוכן? מוזמנים למועדון שלנו – פל״ג

ההכרזה האחרונה של טראמפ על ״שלב 1 של הסכם הסחר״ היא ספין. היא ספין שנותן לו עליה בבורסה, בעוד שלא ברור אם נעשתה התקדמות משמעותית בשיחות הסחר.

זו מסיבת העיתונאים המלאה של טראמפ בה הוא מכריז על שלב 1, אני אתמקד בכמה נקודות ממנה:

  1. שום דבר לא נכתב. הנשיא אומר שבשבועות הקרובים ״הדברים יכתבו ויחתמו״ וכרגע יש ״הסכמה״. האם זה משמעותי? בוודאי. על הנייר סין היא מדינה מתפתחת, שמחויבת לסחר חופשי וזכויות אדם. על הנייר. על הנייר לארה״ב וסין היה הסכם סחר כבר במאי השנה, הסכם סחר שנפל על ההכללה של מנגנוני אכיפה ושינויים בחוקים של סין. עיתונאית אחת שואלת במפורש את טראמפ מה ההבדל בין עכשיו לאפריל, אז הוא הכריז שעסקת סחר קרובה. טראמפ השיב ״עכשיו אנחנו מכירים טוב יותר אחד את השני״.
  2. רוברט לייטהייזר גם הוא אמר שיהיה עכשיו תהליך ארוך של התייעצות בנוגע למנגנון לפתרון סכסוכים. האם המנגנון יוודא אכיפה? האם המנגנון שהצוות הסיני יציע יתקבל בבייג׳ין?
  3. המכסים נשארים בתוקפם, כולל המכס על מוצרי אלקטרוניקה שמתוכנן ל-15 בדצמבר. הצעד היחיד שהושהה הוא העלאת המכס על 250 מיליארד דולר של מוצרים סינים מ-25% ל-30%. המכס על מוצרי אלקטרוניקה הוא הצעד שבאמת יתחיל להכאיב לסין, משום הפגיעה בתעשיית ההיי-טק בה.
  4. טראמפ אומר במפורש שהשיחות עלולות לקרוס, אך מעריך שאין סיכוי גבוה שזה יקרה.

נקודה 4 היא מעניינת, כי אצל הסינים לא התפרסה הכרזה על שלב 1 של הסכם סחר. בכלי התקשורת בסין ההודעה התקבלה בקרירות גדולה יותר, לא מכחישים או מאשרים שמדובר ב״שלב ראשון של הסכם סחר״. זה מחזק את הטענה שמדובר פה בספין – טראמפ מדבר על ״הסכם סחר״ מה שמקפיץ את השווקים, בעוד הסינים זהירים מלהתחייב למשהו.

אז מה יש לנו כאן?

הסינים קונים עוד זמן. הם מבטיחים הבנות, אבל לא מתחייבים לשום דבר.

טראמפ מכריז על הסכם מהסכמות בעל פה, לפני שיש משהו חתום על נייר. הוא מרוויח עליה בבורסה לעת עתה.

הדבר הכי משמעותי כאן הוא שטראמפ מסכים לעבודה בשלבים. זה פותח אפשרות שהסינים והאמריקאים יחתמו על שלב 1 שיעסוק בעיקר בתוצרת חקלאית ופתיחת השווקים הפיננסים (משהו שסין כבר עושה), וידחו את המו״מ על קניין רוחני והעברת טכנולוגיה להמשך. מבחינת הסינים המצב האידיאלי הוא למשוך את הזמן בין שלב לשלב, לבצע הסכמות קטנות ככל האפשר ולהמתין לראות אם טראמפ ממשיך אחרי 2020.

טראמפ מקבל כאן ניצחון פוליטי ברור בזירה הפנימית, אבל לא משיג את מה שסכסוך הסחר הזה נסוב סביבו – שמירת היתרון הטכנולוגי של ארה״ב.

אז אנחנו צריכים לשים לב בשבועות הקרובים לששני דברים:

  1. מה מנגנון האכיפה שנכנס לשלב 1 של ההסכם.
  2. האם יש עיסוק אם בכלל בקניין רוחני.

אם שלב 1 מתגלה כהסכמה אמריקאית להזיז הצידה את הנושא הטכנולוגי בשביל רכישה של סויה, זה אומר שטראמפ נמצא ביותר פאניקה ממה שהנחתי והוא רוצה הסכם עם הסינים. מוקדם עדיין לקבוע זאת – יכול להיות שהוא פשוט מחליט לסחוט כאן בוסט – אבל שלב 1 יספר לנו הרבה על האם הנשיא במצוקה וכמה.

בואו נראה איך המצב יתפתח.

אני כרגיל עוקב מקרוב.

לגלות עוד מהאתר המשחק הגדול

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

הרשמה לניוזלטר

רוצים להישאר מעודכנים? מוזמנים להירשם לניוזלטר שלנו

התחברות לחשבון פל״ג