חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הקרקס המוזר של מר ארדואן

23 באוקטובר 2018

רוצים עוד תוכן? מוזמנים למועדון שלנו – פל״ג

אפשר להגיד הרבה דברים על נשיא טורקיה ארדואן, מגן חופש הדיבור והעיתונות אינו אחד מהם. במהלך שנותיו כראש ממשלת ואז נשיא טורקיה, ארדואן הוכיח שוב ושוב שהוא אדם שמוכן לקבל דעה אחת – את שלו. כל מי שהביע דעה אחרת או לעג לו מצא את עצמו בכלא (בוויקפדיה אפילו תוכלו למצוא רשימה של כ-214 עיתונאים טורקים שנמצאים היום בכלא). אז מדוע אותו ארדואן עוסק אישית בחקירה סביב גורלו של חשוקג’י, עיתונאי גולה מסעודיה? ספק אם חופש העיתונות הוא שמטריד אותו.

נשים לב מי האנשים שעומדים במרכז הדרמה המתפתחת: מוחמד בן סלמן, יורש העצר והשליט בפועל של סעודיה ודונאלד טראמפ, נשיא ארה”ב. מוחמד בן סלמן קרא לטורקיה “חלק ממשולש הרשע“, ביחד עם איראן וקבוצות איסלמיות קיצוניות. מאז האביב הערבי סעודיה רואה בטורקיה יריב, עקב תמיכתה של זו אחרונה באיסלמיזם פוליטי דוגמת זה של “האחים המוסלמים”. הוא תמך בתנועות האיסלמיסטיות שצצו ברחבי העולם הערבי, תנועות שאיימו על משטרי הסדר הישן כמו הדיקטטורה הצבאית של מובארק או בית המלוכה הסעודי. עם הכישלון של התנועות הללו, המעמד של טורקיה בעולם הערבי ירד בעוד זה של סעודיה עלה. ההימורים שארדואן לקח התגלו כשגויים, שגויים מאוד ופגעו במעמד הדיפלומטי שלו באזור. פרשת חשוקג’י יכולה לשנות את כל זה.

מאז תחילת הפרשה השלטון בטורקיה מדליף דרך עיתונים המקורבים לו ראיות לכאורה מהחקירה הפנימית של טורקיה. כל מה שאנו חושבים שאנו יודעים על פרשת חשוקג’י מגיע מההדלפות הללו. הדבר היחיד שנמסר רשמית על גורלו של חשוקג’י הייתה ההודאה הסעודית שהוא מת במהלך “ריב” בקונסוליה הסעודית באיסטנבול. אולם עקב התגובה המוטעת של הסעודים – לשקר במקום להודות – ההדלפות נתפסות כעת כאמינות יותר מהגרסה הסעודית הרשמית. אם ארדואן יצא בהצהרה רשמית מה קרה לחשוקג’י ומה ידע או לא ידע יורש העצר, ההצהרה שלו תיתפס אוטומטית כאמינה יותר מכל תגובה של ריאד. בן סלמן הוא עכשיו בן ערובה של ארדואן. אך הוא אינו היחיד.

השני שנמצא במצב בעייתי הוא טראמפ, שפיתח יחסים חמים עם יורש העצר הסעודי ורואה בסעודיה את עמוד התווך באסטרטגיה נגד איראן. הקרבה לבן סלמן עכשיו הופכת לנטל, כשהתקשורת האמריקאית וחברי קונגרס לוחצים על הנשיא שלא לקבל את הגרסה של סעודיה ולדרוש צדק. אם טורקיה תחשוף שבן סלמן ידע ואפילו יזם את הרצח, לטראמפ לא תהיה ברירה אלא לזרוק את יורש העצר לכלבים. איך הוא יוכל להמשיך לנהל יחסים משמעותיים עם סעודיה, כשהשליט בפועל רצח תושב אמריקאי?

ארדואן כנראה מקווה שהתרחקות מסעודיה ובן סלמן תלווה בהתקרבות מחודשת לטורקיה. רק לפני שבוע, במהלך המשבר של חשוקג’י, בית המשפט הטורקי שחרר את הכומר האמריקאי אנדרו ברונסון אחרי מעצר של שנתיים. התגובה של טראמפ הייתה נלהבת: “[השחרור] יכול להביא ליחסים טובים, אולי מצויינים, בין ארה”ב וטורקיה!”. טראמפ גם הבהיר שארה”ב לא הבטיחה הסרה של הסנקציות נגד טורקיה בתמורה לשחרור הכומר. אך אם מוחמד בן סלמן יהפוך למצורע – וסעודיה תצטרך לחפש יורש עצר חדש – ממשל טראמפ יצטרך או לחמם את היחסים עם טורקיה, שיתחילו בהסרת הסנקציות, או להישאר ללא בעלת ברית סונית מתפקדת בטווח הזמן הקרוב.

הערכה בקרב חלק מהאנליסטים שארדואן דווקא יבחר בכיוון אחר, בו הוא לא קושר בין בן סלמן והרצח בתמורה לכופר סעודי, אם בצורה של השקעות סעודיות בכלכלה או העברה כספית ממש. אם ארדואן ייבחר באפשרות הזו, הוא מפספס שעת כושר אסטרטגית. פרשת חשוקג’י יכולה להיות סיכול ממוקד של מוחמד בן סלמן, שעם הזמן רק סביר שיהפוך להיות יותר ויותר דומיננטי במרחב הסוני על חשבון טורקיה. צעד כזה גם יעכב את השיפור במעמדה של טורקיה בעיני וושינגטון. וויתור על כל זה בשביל כמה מיליארדים של דולרים תהיה טעות מצד ארדואן.

לגלות עוד מהאתר המשחק הגדול

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

הרשמה לניוזלטר

רוצים להישאר מעודכנים? מוזמנים להירשם לניוזלטר שלנו

התחברות לחשבון פל״ג