חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

משבר קטלוניה: סערה בכוס תה

12 באוקטובר 2017

רוצים עוד תוכן? מוזמנים למועדון שלנו – פל״ג

אחד העוקבים שאל אם ההצבעה לעצמאות של קטלוניה מצדיקה פוסט או פודקאסט. למרות שלא חשבתי להתייחס אליה, אני תמיד שמח להיענות לבקשות שלכם (ואתם יותר ממוזמנים להמשיך ולשלוח בקשות והצעות). אז החלטתי ללמוד טיפה על המשבר, בשביל לראות אם יש לי משהו חכם להגיד. והאמת? לא מבין על מה המהומה.

אני לא חושב שקטלוניה תיפרד מספרד. אני אפילו לא חושב ש”ספרד נמצאת באיום קיומי”. ממה שאני מצליח לעשות סדר בעובדות, הדבר הכי חמור שעומד לקרות הוא שקטלוניה תאבד את האוטונומיה, אם פוג’דמון לא יעשה את המעשה החכם ויבטל את הכרזת העצמאות.

אני מבסס את ההערכה הזו שלוש עובדות:

א. ההצבעה עצמה – 90% מהמצביעים תמכו בהכרזת עצמאות, אבל רק 42% מבעלי זכות ההצבעה הלכו להצביע[1]. שיעור ההצבעה חופף לשיעור התומכים בעצמאות מקרב כלל הקטלונים [2] – מה שאומר שההצבעה אינה מייצגת את רצון העם, אלא רק את הפלח המעוניין בעצמאות. במצב כזה, לממשלה הקטלונית אין מנדט להכריז על עצמאות, מה שיכול להסביר את העובדה הבאה.

ב. הימנעות מהכרזת עצמאות – לאחר ההצבעה ממשלת קטלוניה חתמה על הכרז עצמאות והשהתה אותה לזמן לא מוגדר [3]. המטרה, לפי פוג’דמון, הוא לתת זמן למשא ומתן עם מדריד. החתימה על הכרזת העצמאות היא איום מרומז ש”אם לא תדברו איתנו, נכריז עצמאות”. התגובה של רחוי (ראש ממשלת ספרד) למהלך היא להכריח את פוג’דמון להחליט אם הוא מכריז עצמאות או לא [4]. בכך הוא דוחק את פוג’דמון לפינה ומכריח אותו לבחור – לרדת מהעץ ע”י ביטול ההכרזה (מה שיוביל לקרע בממשלה האוטונומית של קטלוניה), או להסתכן בביטול האוטונומיה הקטלונית ע”י הפעלת סעיף 155 של החוקה הספרדית.

ג. 0 תמיכה בזירה האירופאית – לשאיפה הקטלונית לעצמאות יש 0 תמיכה מהמדינות החזקות באיחוד האירופאי. אנגלה מרקל הודיעה על תמיכה באחדות ספרדית [5], מקרון הודיע שהעניין הוא פנים ספרדי [6] ותרזה מיי שומרת על זכות השתיקה. וזה אחרי ששוטרים ספרדים אשפזו 900 קטלונים שניסו להצביע. המשמעות היא שלרחוי יש אור ירוק להמשיך ולפעול בחוזקה נגד שאיפות העצמאות הקטלוניות. לממשלת קטלוניה נותרת רק הברירה אם לוותר בעצמה על הכרזת העצמאות, או לתת למדריד לבטל את ההכרזה ואותה.

שלוש העובדות ביחד מצביעות על כך שמשבר קטלוניה הוא המון רעש אך רק מעט תוכן. ואגב, אני לא תולה את האשמה רק בממשלת קטלוניה. רחוי היה יכול להימנע מכל הדרמה אם פשוט היה יושב לשולחן המשא ומתן עם הממשל הקטלוני. הדרישות שלהם לאוטונומיה פיננסית ולקבל יותר תקציבים היא לא מופרזת עבור חבל ארץ שאחראי ל-20 מהתמ”ג הספרדי. במקום זאת רחוי החליט ללכת ראש בראש והביא לסערה הנוכחית.

לגלות עוד מהאתר המשחק הגדול

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

הרשמה לניוזלטר

רוצים להישאר מעודכנים? מוזמנים להירשם לניוזלטר שלנו

התחברות לחשבון פל״ג